www.osmanpamukoglu.com.tr www.efsanekomutan.org bizvebizim.tr.gg
 
Devrim Lideri  
  Devrim Lideri
  Videolar
  Müzik
  Programlar
  Atatürk'ün Yaşamı
  Atatürk Kronolojisi
  Atatürk Diyorki
  İstiklal Savaşı Gazetesi (Orjinal Sayfaları)
  Resimler
  10.Yıl Nutku
  İlkekeler
  => Cumhuriyetçilik
  => Milliyetçilik
  => Halkçılık
  => Laiklik
  => Devletçilik
  => İnkılapçılık
  Devrimleri
  İstiklal Marşı
  10.Yıl Marşı
  Gençliğe Hitabe
  Atatürk'ün aldığı Nişan, Madalya ve Madalyonlar
  Atatürk'ün Künye Bilgileri
  Yazdığı Bazı Mektuplar
  Yazdığı Bazı Kitaplar
  Yazdığı Şiirler
  Atatürk' ün Bazı El Yazısı Örnekleri
  Atatürk' ün Kurduğu Kurum ve Kuruluşlar
  Atatürk'le Özdeşleşen Tarihi Yapılar
  Dış Basından Atatürk
  Atatürk ve Komik Bir Olay
  Anılarla Atatürk
  John F. Kennedy'nin Atatürk konuşması
  Ata Linkler
  Anketler
  Ziyaretçi defteri
  İletişim
Copyright:ByZAF ®
Milliyetçilik

ATATÜRK’ÜN

 

MİLLİYETÇİLİK

 

İLKESİ

 

 

         GİRİŞ

          MİLLET VE MİLLİYETÇİLİK KAVRAMLARI SON BİRKAÇ YÜZYILDA İNSANLIK TARİHİNİ DERİNDEN ETKİLEMİŞ VE YÖNLENDİRMİŞ ÇOK ÖNEMLİ İKİ KAVRAMDIR. GEÇMİŞTE VE GÜNÜMÜZDE UYGULANIŞ BİÇİMİNE GÖRE YA İNSANLARA REFAH VE MUTLULUK GETİRMİŞ YA DA SAVAŞ, YIKIM VE GÖZYAŞI GETİRMİŞTİR. MAKALEMİZDE MİLLET VE MİLLİYETÇİLİK KAVRAMLARINI TÜM YÖNLERİYLE ELE ALMAYA ÇALIŞACAĞIZ.

 

1.  TÜRK KÜLTÜRÜNÜN TARİHSEL SÜREÇ İÇİNDEKİ GELİŞİM EVRELERİ

 

      TÜRK TARİHİNİN TEMELLERİ ÇOK ESKİ ZAMANLARA KADAR GİTSE DE TARİHÇİLER TARAFINDAN KABUL EDİLEN İLK TÜRK DEVLETİ METE TARAFINDAN M.Ö. 209 TARİHİNDE OLUŞTURULAN ASYA HUN DEVLETİ’DİR. ORTA ASYA’DA OLUŞTURULAN BU SİYASİ BİRLİĞİ, TARİHSEL SÜREÇ İÇİNDE AYNI HALK TARAFINDAN KURULMUŞ OLAN PEK ÇOK TÜRK DEVLETİ TAKİP ETMİŞTİR.

      

      BU DEVLETLERİN ANA KURUCU UNSURU OLAN TÜRKLER, KÜÇÜKBAŞ HAYVAN YETİŞTİRİCİSİ OLAN BİR TOPLUM OLARAK, BOYLARA BÖLÜMÜŞ BİR ŞEKİLDE YAYLAK VE KIŞLAK ARASINDA GÖÇEBE BİR YAŞANTI SÜREN BİR HALKTIR. ATLI GÖÇEBE YAŞAYIŞ TÜRK KÜLTÜRÜ’NÜN ANA ŞEKİLLENDİRİCİSİ OLMUŞTUR. TÜRKLERİN YAŞANTISI DAİMA SOMUT OLMUŞTUR. BUNUN SEBEBİ YAŞAMLARININ DOĞAL KOŞULLARA GÖRE BELİRLENMESİDİR. DOĞAL KOŞULLAR İYİ OLURSA HAYVANLARDAN ALINAN VERİM YÜKSEK OLUR VE KARNI DOYAR. DOĞAL KOŞULLAR KÖTÜLEŞİRSE AÇ KALIR. DOĞANIN KOYDUĞU BU KESİN KURALLAR YAŞAM KOŞULLARINI BELİRLEDİĞİ GİBİ BU KOŞULLARIN  BİR SONUCU OLAN KÜLTÜRÜ DE MEYDANA GETİRİR.

 

      KÜLTÜRÜN GÜNÜMÜZE YANSIMASI OLAN SANAT VE EDEBİYATTA BU SOMUT YAŞAMIN SONUÇLARI ÇOK BELİRGİN BİÇİMDE GÖRÜLÜR.  AT KOŞUM TAKIMLARINA, SİLAHLARA, KİLİMLERE İŞLENMİŞ MOTİFLER HEP İKİ HAYVANIN  BİRBİRLERİYLE MÜCADELELERİNİ YA DA AV SAHNELERİNİ ELE ALIR. BİR EDEBİYAT ÜRÜNÜ OLAN KUTLU DAĞ EFSANESİNDE İSE YILLARCA ÇEKİLEN AÇLIK VE KITLIĞIN SEBEBİ OLARAK KUTSAL BİR KAYA PARÇASININ DÜŞMANLARA TERK EDİLMESİ GÖSTERİLİR.

 

      DEVLET YÖNETİMİ YİNE BU SOMUT YAŞANTININ İZLERİNİ TAŞIR. HALK REFAH İÇİNDE YAŞIYORSA TANRI KUT’UNU YANİ KUTSAL YÖNETME YETKİSİNİ  HAKANA VERMİŞTİR. AÇLIK VE KITLIK ÇEKİLİYORSA TANRI KUT’UNU GERİ ALMIŞTIR. DOLAYISIYLA O HAKANA İTAAT EDİLMEZ. BOYLAR, O HAKANIN EGEMENLİĞİNDEN AYRILARAK  DAHA DİRAYETLİ BİRİNİ HÜKÜMDAR YAPARLAR. TÜRK DEVLETLERİNİN PEK ÇOĞUNUN YIKILMA SEBEBİ BUDUR.

 

      BU KÜLTÜRÜN İÇİNDE “KADIN’IN”  YERİ ÇOK ÖNEMLİDİR. KADIN HERŞEYDİR. KADIN TOPLUMDAN DIŞLANMAZ, TAM TERSİNE, KADIN YÖNLENDİRİCİDİR. KADIN ANNEDİR., EŞTİR, AİLENİN İHTİYAÇ DUYDUĞU İŞ GÜCÜNÜN ÖNEMLİ BİR KISMINI KADIN YERİNE GETİRİR. KADIN TOPLUM DOKUSUNU OLUŞTURAN DEĞERLERİN MERKEZİNDEDİR.

 

      ESKİ TÜRKLERDE YERLEŞİK KÜLTÜRLERİN ÖZELLİKLERİ YER ALMAZ. ÇOK TANRILI DİN YERİNE TEK TANRILI DİN VARDIR. MİTOLOJİ YOKTUR, ÇÜNKÜ OTURUP TANRILAR ARASINDAKİ İLİŞKİLERİ DÜŞÜNECEK ZAMANI YOKTUR. KÖLELİK YOKTUR. ÖZGÜR YAŞANTIYA ALIŞMIŞ TOPLUM, KOLELİĞİ ANLAYAMAMIŞ, KABUL EDEMEMİŞTİR.

 

      İSLAMİYETİN ORTAYA ÇIKIŞI VE YAYILMASI İLE İLK KEZ TÜRKLERLE ARAPLAR.BUGÜNKÜ TÜRKMENİSTAN TOPRAKLARINDA KARŞILAŞMIŞLARDIR. BAŞLANGIÇTA BAZI PROBLEMLER YAŞANMIŞSA DA  DAHA SONRA UZLAŞMA SAĞLANMIŞTIR. İSLAMİYETİ, ARAPLARDAN ÖĞRENEN TÜRKLER, KENDİ DİNLERİYLE BENZERLİKLER TAŞIYAN BU YENİ DİNİ BENİMSEMEYE BAŞLAMIŞLARDIR. ANCAK, ARAPLARIN, İSLAMİYETİN KURALLARIYMIŞ GİBİ KENDİ KÜLTÜRLERİNİ DE EMPOZE ETMEYE ÇALIŞMALARI, KÜLTÜR ÇATIŞMASINI BAŞLATMIŞTIR.

 

      BU ÇATIŞMANIN EN GÜZEL ÖRNEĞİNİ HALİFE TARAFINDAN İSLAMİYETİ YENİ  BENİMSEMİŞ OLAN TOPLULUKLARI İNCELEMEKLE GÖREVLENDİRİLEN ARAP SEYYAHI İBNİ FADLAN’DAN ÖĞRENİYORUZ. HALİFENİN ELÇİSİ SIFATIYLA TÜRK TOPRAKLARINA GİREN İBNİ FADLAN, BİR GÜN BİR TÜRK OBASINA MİSAFİR OLUR. OBA BEYİ İBNİ FADLAN VE YANINDAKİLER İÇİN KENDİ ÇADIRINDA YEMEK HAZIRLATIR. YEMEĞE OTURULDUĞUNDA İBNİ FADLAN ÇOK ŞAŞIRIR. OBA BEYİNİN KARISI VE KIZLARI DA KENDİLERİYLE YEMEĞE BİRLİKTE OTURMUŞTUR.

      

       YEMEK YENİR, SOFRA KALDIRILIR, SOHBET SIRASINDA İBNİ FADLAN BÜYÜK BİR ÜZÜNTÜYLE OBA BEYİNE ARAPLAR’DA KADINLARIN, ERKEKLERİN YANINA ÇIKMADIĞINI, BİRLİKTE YEMEK YEMEDİĞİNİ ANCAK BURADA KADINLARIN ERKEK GİBİ SOFRAYA OTURDUĞUNU SÖYLER VE YAKINMALARDA  BULUNUR. OBA BEYİNİN CEVABI ŞUDUR; “SİZ BİZİM MİSAFİRİMİZSİNİZ. BENİM KARIM VE KIZLARIMIN SİZİNLE BİLİKTE YEMEK YEMESİNİN AMACI; SİZİN GİBİ SAYGIN BİR MİSAFİRİ ONURLANDIRMAKTIR. BİZİM KADINLARIMIZ ANCAK NAMUSSUZ VE İFFETSİZ İNSANLARIN YANINA ÇIKMAZLAR.”

 

      BU KÜLTÜR ÇATIŞMASI, İLK ÖRNEKLERDEN BİRİDİR. BU ÇATIŞMA YÜZLERCE YIL DEVAM ETMİŞTİR VE GÜNÜMÜZDE  DE DEVAM ETMEKTEDİR.

 

        TÜRKLERİN BATIYA GÖÇ ETMEYE BAŞLAMASI İLE TÜRKLER ARAP VE FARS  KÜLTÜRÜNÜN ÖĞELERİYLE KARŞILAŞMAYA BAŞLADILAR. YERLEŞİK TOPLUM OLAN ARAP VE FARS KÜLTÜRÜ,  TÜRKLERİ BÜYÜK ÖLÇÜDE ETKİLEDİ. YALIN VE SADE TÜRK KÜLTÜRÜ, KAPSAMLI VE BOYUTLU ARAP VE FARS KÜLTÜRÜ KARŞISINDA GERİLEMEYE BAŞLADI. TÜRKLERİN YAVAŞ YAVAŞ YERLEŞİK HAYATA GEÇMESİYLE BU KÜLTÜR BASKISININ ETKİSİ DAHA DA  ARTTI. BU ETKİLEME O KADAR İLERİ BOYUTLARA ULAŞMIŞTIR Kİ BÜYÜK SELÇUKLU VE ANADOLU SELÇUKLU DEVLETLERİNİN RESMİ DİLİ FARSÇA OLMUŞTUR. ESKİDEN TÜRK HÜKÜMDARLARI TÜRKÇE İSİMLER KULLANIRKEN ALAADDİN KEYKUBAT, İZZETTİN KEYKAVUS, GIYASETTİN KEYHÜSREV GİBİ BİRİ ARAPÇA BİRİ FARSÇA İKİ İSİM KULLANMAYA BAŞLAMIŞLARDIR. ÜNLÜ TÜRK DÜŞÜNÜRÜ MEVLANA DİVAN’INI FARSÇA YAZMIŞTIR. BU DÖNEMDEKİ YÖNETİCİ ELİT ADETA ATLI-GÖÇEBE TÜRK KÜLTÜRÜNDEN UTANIR HALE GELMİŞTİR. GÖÇEBE YAŞAYAN HALKI YERLEŞİK HAYATA GEÇİRMEK İÇİN YOĞUN BASKILAR UYGULANMIŞ, HALK ADETA KİMLİK DEĞİŞTİRMEYE ZORLANMIŞTIR. ANADOLU SELÇUKLU DEVLETİ DÖNEMİNDE ÇIKAN BABA İSHAK İSYANI, BU KİMLİK DEĞİŞİMİ BASKISI KARŞISINDA GÖÇEBE TÜRK KÜLTÜRÜNÜN KİMLİĞİNİ KORUMA MÜCADELESİ OLARAK NİTELENDİRİLEBİLİR. BU DÖNEMDEKİ YOĞUN BASKIYA DİRENMEYE  ÇALIŞAN SİYASİ LİDERLER DE OLMUŞTUR. KARAMANOĞLU MEHMET BEY, 1277 YILINDA YAYINLADIĞI “BUNDAN BÖYLE DİVANDA, DERGAHTA VE BARGAHTA TÜRKÇEDEN BAŞKA DİL KULLANILMAYACAKTIR.” ŞEKLİNDEKİ EMRİYLE TÜRK KÜLTÜRÜNÜN DİLDEN BAŞLAYARAK YOK OLUŞUNUN ÖNÜNE  GEÇMEYE ÇALIŞMIŞTIR.

 

       AYNI YABANCILAŞMA, OSMANLI DEVLETİNDE DE SÜRMÜŞTÜR. OSMANLI BEYLİĞİ BAŞLANGIÇTA GÖÇEBE KÜLTÜRÜN SİYASİ GELENEKLERİNE GÖRE YÖNETİLİRKEN, ÖNCE DEVLETLEŞME ARDINDAN DA İMPARATORLAŞMA SÜRECİNE GEÇİLMESİYLE ABBASİ DEVLET TEŞKİLATININ, SELÇUKLULURCA GELİŞTİRİLMİŞ VERSİYONUNU KULLANMAYA BAŞLAMIŞTIR. ÖZELLİKLE YAVUZ SULTAN SELİM’İN 1517 MISIR SEFERİYLE HALİFELİĞİ DE OSMANLI HANEDANINA AİT KILMASI BU SÜRECE BÜYÜK BİR İVME KAZANDIRMIŞTIR. ANADOLU İNSANI BU GELİŞMEYE SON DİRENCİNİ CELALİ İSYANLARINDA GÖSTERMİŞTİR. KANUNİ’NİN ALMAN SEFERİNDE, ALMAN İMPARATORUNUN, ORDUSUNU İMHA ETTİRMEMEK İÇİN OSMANLI ORDUSUNUN KARŞISINA ÇIKMAYA BİLE CESARET EDEMEDİĞİ BİR DÖNEMDE, YANİ DEVLETİN GÜCÜNÜN DORUK NOKTASINDA OLDUĞU BİR DÖNEMDE, CELALİ İSYANLARININ SEBEBİ  OLARAK “CELAL ADINDA BOZOKLU BİR EŞKİYA ETRAFINA TOPLADIĞI ÇAPULCULARLA ........” GİBİ AÇIKLAMALAR HAVADA KALMAKTADIR. BU İSYAN, TÜRK İNSANININ KENDİ TOPLUMSAL DOKUSUNUN DEĞİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK SON ÇIRPINIŞIDIR.

 

      BU TOPLUMSAL  DOKU DEĞİŞİMİNİN TEMEL FELSEFESİ İSLAMIN “ÜMMET” ANLAYIŞIDIR. BÜTÜN MÜSLÜMANLARIN TEK BİR ÇATI ALTINDA TOPLANMASI ANLAMINA GELEN BU İDEALİST DÜŞÜNCE, TARİHİN HİÇBİR DÖNEMİNDE UYGULANAMAMIŞTIR. BU ANLAYIŞA İLK İHANET EDENLER İSE ARAPLAR OLMUŞTUR. EMEVİ HANEDANININ İLK YILLARINDA İRAN VE TÜRKİSTAN’IN BAZI BÖLGELERİNİN ARAP EGEMENLİĞİNE GİRMESİYLE, EMEVİ DEVLETİ İLK KEZ ARAP OLMAYAN TOPLULUKLARI KENDİ  EGEMENLİĞİNE ALMIŞTIR. ANCAK TÜRKLERE VE İRANLILARA İKİNCİ SINIF İNSAN MUAMELESİ YAPILMASI İSLAM DİNİNE GİRMİŞ OLMALARINA RAĞMEN TÜRKLERDEN VE İRANLILARDAN GAYRİ MÜSLİMLERİN VERMESİ GEREKEN CİZYE VERGİSİNİN ALINMASI DAHA EN BAŞINDA ARAPLARIN ÜMMET ANLAYIŞINI ORTADAN KALDIRDIĞI ANLAMINA GELMEKTEDİR.

 

      ANCAK ARAPLARIN UYGULAMAKTAN KAÇINDIĞI BU ANLAYIŞI OSMALI DEVLETİ SAHİPLENMİŞ VE UYGULAMAYA ÇALIŞMIŞTIR. OSMANLI DEVLETİ’NİN BÜTÜN ÇABALARINA RAĞMEN ARAP ARAP  KALMIŞ, ANCAK TÜRK KENDİ KİMLİĞİNİ YİTİRMİŞTİR. ORTA DOĞU UZMANI ÜNLÜ TARİHÇİ BERNARD LEWİS “TARİHTE HİÇBİR MİLLET KENDİ ÖZ BENLİĞİNİ İSLAM ÜMMETİ ANLAYIŞI İÇİNDE ERİTMEDE TÜRKLERDEN İLERİ GİTMEMİŞTİR. “ İFADESİ  İLE BUNU VURGULAMAKTADIR. TARİHSEL BİR OLAYI GÜNÜMÜZÜN KOŞULLARINA GÖRE DEĞERLENDİRMEYE ÇALIŞIRSAK ANAKRONİZM YANİ TARİH İÇİNDE YER DEĞİŞTİRME YAPMIŞ OLURUZ Kİ  BU TARİH BİLİMİNİN METODUNA AYKIRIDIR. DOLAYISIYLA OSMANLI YÖNETİCİLERİNİN TAMAMEN İNANDIKLARI VE SAMİMİ OLARAK UYGULAMAYA ÇALIŞTIKLARI BU ANLAYIŞ İÇİN BU GÜN ONLARI MAHKUM EDEMEYİZ. ANCAK TARİHSEL OLAYLARIN GÜNÜMÜZE YANSIMA BİÇİMİNİ DEĞERLENDİRMEK VE BUNUN ÜZERİNDE YORUM YAPMAK VE DERSLER ÇIKARMAK TA TARİHİN ANA GÖREVİDİR. BU ÇERÇEVEDE SONUÇLARI İTİBARİYLE OSMANLI YÖNETİCİLERİNİN ÜMMETÇİLİK UĞRUNA TÜRK TOPLUMUNUN KÜLTÜREL DOKUSUNU ZEDELEDİĞİNİ VE BUNUN EN BÜYÜK  ZARARLARINI TÜRK UNSURUN GÖRDÜĞÜNÜ SÖYLEYEBİLİRİZ . NİTEKİM BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI VE BU SAVAŞTA ARAPLARIN OSMANLI DEVLETİNE İHANET ETMESİ, YÜZLERCE YIL UYGULANMAYA ÇALIŞILAN ANLAYIŞIN BAŞARISIZLIĞININ DELİLİ OLMUŞTUR. İMPARATORLUK  YIKILMIŞ VE ENKAZIN ALTINDA TÜRK  UNSUR KALMIŞTIR.

     

       ATATÜRKLE BAŞLAYAN TÜRK MİLLİ MÜCADELESİ YÜZLERCE YIL ÖRSELENMİŞ OLAN TOPLUMUN KENDİ KİMLİĞİNİ BULMA MÜCADELESİ DİR.  TÜRK İNSANI RUHUNDA  SAKLI OLAN “ÖZGÜRLÜK” ÖZLEMİNİ ATATÜRK’ÜN LİDERLİĞİNDE PARLAK BİR BAŞARIYA DÖNÜŞTÜRMÜŞ. YURDUNU DÜŞMANDAN KURTARIRKEN, BENLİĞİNİ DE, GEÇERLİLİĞİNİ YİTİRMİŞ, KÖHNEMİŞ ZİHNİYETLERDEN KURTARMIŞTIR. TÜRK MİLLİ MÜCADELESİ, TÜRK İNSANININ ÜMMETTEN MİLLETE GEÇİŞ SÜRECİNİDE BAŞLATMIŞTIR.

 

 

  2.       ATATÜRK VE TÜRK MİLLİYETÇİLİĞİ

 

       MİLLİ MÜCADELENİN BAŞLANGICI OLAN 1919 YILINDA ÜLKENİN GÖRÜNÜMÜ ŞÖYLEYDİ. OSMANLI İMPARATORLUĞUNDA KENDİNİ BU İMPARATORLUĞUN PARÇASI OLARAK GÖRMEYEN BÜTÜN TOPLULUKLAR AYRILMIŞ DEVLETİN ASLİ UNSURU OLAN TÜRK İNSANI ŞARTLARI ÇOK AĞIR BİR MÜTAREKEYE, KATLANMAK ZORUNDA BIRAKILMIŞTI. ZATEN KÜÇÜLMÜŞ OLAN İMPARATORLUĞUN SON TOPRAKLARI DEĞİŞİK BAHANELERLE İŞGAL EDİLMİŞ YADA İŞGAL EDİLMEYE ÇALIŞILIYORDU. YÜZLERCE YIL BU MİLLETLE BERABER YAŞAMIŞ VE ONLARDAN AYRIMCILIK GÖRMEMİŞ OLAN RUM VE ERMENİ AZINLIK HER TÜRLÜ TAŞKINLIKLA, HALKIN ONURUNU ZEDELİYORDU. ZATEN İLKEL ŞARTLARDA YAŞAYAN,BİR DE SÜREKLİ AŞAĞILANMAYA MARUZ KALAN TÜRK İNSANI BİR ÇIKIŞ NOKTASI ARIYOR, YÜZLERCE YILLIK GELENEĞİN BİR GEREĞİ OLARAK BU ÇIKIŞ NOKTASINI İSTANBUL’DA, PADİŞAHTA GÖRÜYORDU. ANCAK PADİŞAHIN ŞAHSİ ÇIKARLARI İÇİN İŞGAL GÜÇLERİYLE İŞBİRLİĞİ İÇİNDE OLMASI VE BİR SÜRÜ OLARAK NİTELENDİRDİĞİ HALK İÇİN KILINI BİLE KIPIRDATMAMASI HALKI  DAHA DA BÜYÜK BİR BEZGİNLİĞE VE YILGINLIĞA İTİYORDU.

 

       HER ŞEYİN ARTIK BİTTİĞİNİN DÜŞÜNÜLDÜĞÜ BİR DÖNEMDE HERŞEYİN BİTMEDİĞİNİ FARKEDEN BİR TEK ATATÜRK VARDIR. ATATÜRK 4 ŞUBAT 1919 TARİHİNDE ALEMDAR GAZETESİNİN YAZARLARINDAN REFİİ  CEVAT ULUNAY’A ŞUNLARI SÖYLÜYORDU; “BU GÜN HERHANGİ BİR TEŞKİLATÇI ANADOLUYA GEÇER DE MİLLETİ SİLAHLI BİR MUKAVEMETE HAZIRLARSA BU VATAN KURTULUR.” BU KUPKURU ÇÖLDE HİÇBİR HAYAT EMARESİ GÖRÜLMÜYOR. AMA ÇÖLDEN HAYAT ÇIKARMAK BU ÇÖKÜNTÜDEN BİR VARLIK BİR TEŞEKKÜL YARATMAK LAZIMDIR. SİZ BU BOŞLUĞA BAKMAYINIZ. BOŞ GÖRÜNEN O SAHA DOLUDUR. ÇÖL SANILAN BU ALEMDE SAKLI VE KUVVETLİ HAYAT VARDIR. O, MİLLETTİR, O, TÜRK MİLLETİDİR. EKSİK OLAN ŞEY TEŞKİLATTIR. BU TEŞKİLAT ORGANİZE EDİLEBİLİRSE VATAN DA, MİLLET DE KURTULUR.”

 

       ATATÜRK 1937 YILINDA YAPTIĞI BİR KONUŞMADA İSE ŞUNLARI SÖYLÜYORDU;”

 

       BEN 1919 SENESİ MAYIS’I İÇİNDE SAMSUN’A ÇIKTIĞIM GÜN ELİMDE MADDİ HİÇBİR KUVVET YOKTU. YALNIZ BÜYÜK TÜRK MİLLETİNİN ASALETİNDEN DOĞAN VE BENİM VİCDANIMI DOLDURAN YÜKSEK VE MANEVİ BİR KUVVET VARDI. İŞTE BEN BU ULUSAL KUVVETE, BU TÜRK MİLLETİNE GÜVENEREK İŞE BAŞLADIM.”

 

       ATATÜRK’ÜN BAŞLADIĞI İŞ, MUTLAK BİR ASKERİ ZAFER VE MUTLAK BİR TOPLUMSAL DÖNÜŞÜMLE NOKTALANDI. TÜRK İNSANI SAVAŞA ÜMMET OLARAK GİRDİ MİLLET OLARAK ÇIKTI VE BU MİLLET ATASININ ÖNDERLİĞİNDE GERİ KALMIŞLIĞI GERİDE BIRAKARAK ÇAĞDAŞ VE MODERN BİR DEVLET OLUŞTURDU.

 

       ATATÜRK, MİLLETE MİLLET OLDUĞUNU ÖĞRETTİ. MİLLİ BİR DEVLET, MİLLİ BİR ORDU, MİLLİ BİR EĞİTİM, MİLLİ BİR KÜLTÜR OLUŞTURULDU. MEDRESELERİN KAPATILMASI SONUCU AÇILAN ÇAĞDAŞ EĞİTİM KURUMLARINDA MİLLİ EĞİTİME GEÇİLDİ. HARF İNKILABI VE BAŞLATILAN EĞİTİM SEFERBERLİĞİ İLE MİLLET AYDINLATILDI. AÇILAN TÜRK DİL KURUMU’NUN YAPTIĞI ÇALIŞMA İLE TÜRK DİLİ, YABANCI DİLLERİN BOYUNDURUĞUNDAN KURTARILARAK MİLLİ BİR DİL OLUŞTURULDU. TÜRK TARİH KURUMUNUN ÇALIŞMALARIYLA TÜRK İNSANI TARİHTEKİ SEÇKİN YERİNİ ÖĞRENEREK KENDİSİYLE GURUR DUYDU. TÜRK OCAKLARINDA TÜRK KÜLTÜRÜNÜ İŞLEYEREK GELİŞTİRDİ. YÜZLERCE YIL İTİLİP KAKILMIŞ, ASKER VE VERGİ KAYNAĞI VE SÜRÜ OLARAK GÖRÜLMÜŞ TÜRK İNSANI İTİLİP KAKILMAMAYI ÖĞRENDİ. BİREY, VATANDAŞ VE MİLLET OLMANIN NİTELİKLERİYLE DONATILARAK BİLİNÇLENDİRİLDİ. DÜNYADA ÖRNEĞİ GÖRÜLMEMİŞ BU DÖNÜŞÜMÜ YARATAN MİLLİ HEYECANI ONUNCU YIL MARŞININ ŞU DİZELERİ ÇOK GÜZEL BİR BİÇİMDE YANSITMAKTADIR.”

 

                        “BİR HIZLA KÖTÜLÜĞÜ, GERİLİĞİ BOĞARIZ

                         KARANLIĞIN ÜSTÜNE, GÜNEŞ GİBİ DOĞARIZ

                         TÜRK’ÜZ BÜTÜN BAŞLARDAN ÜSTÜN OLAN BAŞLARIZ

                         TARİHTEN ÖNCE VARDIK, TARİHTEN SONRA VARIZ”

 

       ATATÜRK’ÜN TÜRK İNSANINI ÜMMETTEN MİLLETE DÖNÜŞTÜRDÜĞÜ DÖNEM AYNI ZAMANDA AVRUPA DA DA MİLLİYETÇİLİĞİN PARLADIĞI BİR DÖNEM OLMUŞTUR. ANCAK ALMANYADA ADOLF HİTLER VE NASYONAL SOSYALİST PARTİ İLE İTALYADA MUSSOLİNİ VE FAŞİST PARTİ İLE IRKÇI MİLLİYETÇİLİĞİN DORUK NOKTASINA ÇIKTIĞI BİR DÖNEMDİR. BU İKİ LİDER IRKÇILIK YAPARAK DÜNYAYI KAN VE GÖZYAŞINA BOĞARKEN, ATATÜRK BAMBAŞKA BİR MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞINI BENİMSEMİŞ VE HALKINA BENİMSETMİŞTİR. ATATÜRKÇÜ MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞI ADINI VERDİĞİMİZ BU ANLAYIŞ, ÇAĞDAŞ VE MODERN TÜRK MİLLETİNİN VE TÜRK MİLLİYETÇİLİĞİNİN YAPISINI BELİRLEMİŞTİR.

 

       ATATÜRK’E GÖRE “AYNI DİLİ KONUŞAN AYNI KÜLTÜRÜ PAYLAŞAN, BİRLİKTE YAŞAMA İSTEĞİNDE SAMİMİ OLAN İNSAN TOPLULUĞUNA MİLLET ADI VERİLİR.”

 

       ATATÜRK’E GÖRE BİR MİLLETİ OLUŞTURAN UNSURLAR; DİL BİRLİĞİ, YURT BİRLİĞİ, KÜLTÜR BİRLİĞİ, DUYGU BİRLİĞİ, TARİHİ VE AHLAKİ AKRABALIKTIR. BU UNSURLAR ARASINDA IRK VE DİN BİRLİĞİ YER ALMAZ. IRK VE DİN KÜLTÜR BİRLİĞİNİN ALT UNSURLARI OLARAK DEĞERLENDİRİLİR.

 

       ATATÜRK’E GÖRE MİLLİYETÇİLİK; AİT OLDUĞU MİLLETİN VARLIĞINI SÜRDÜRMESİ VE YÜCELTMESİ İÇİN DİĞER BİREYLERLE BİRLİKTE ÇALIŞMAK BU ÇALIŞMAYI VE BİLİNCİ GELECEK KUŞAKLARA YANSITMAKTIR.

 

       ATATÜRKÇÜ MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞI;

-       -       -       -       MİLLİYETÇİLİĞİ REDDEDEN AKIMLARA KARŞIDIR.

-       -       -       -       IRKÇILIĞA KARŞIDIR (YANİ BİRLEŞTİRİCİDİR.)

-       -       -       -       SINIF KAVGASINA KARŞIDIR. (YANİ BÜTÜNLEŞTİRİCİDİR.)

-       -       -       -       BARIŞÇIL VE İNSANCILDIR.

-       -       -       -       SALDIRI VE SÖMÜRÜYE KARŞIDIR.

-       -       -       -       MİLLETLERİN EŞİTLİĞİ PRENSİBİNE DAYALIDIR.

 

       GÖRÜLDÜĞÜ GİBİ ATATÜRK’ÜN MİLLET VE MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞINDA ZORLAMA YOKTUR. GÖNÜLLÜ BENİMSEME VARDIR. İNSANIN NE OLDUĞU DEĞİL KENDİNİ NE HİSSETTİĞİ ÖNEMLİDİR. TÜRK MİLLETİNİN AĞLADIĞINA AĞLAYAN, GÜLDÜĞÜNE GÜLEN, KENDİNİ BU MİLLET İÇİN ÇALIŞMAKLA MÜKELLEF GÖREN KISACASI KENDİNİ TÜRK MİLLETİNDEN HİSSEDEN HERKESİ TÜRK OLARAK KABUL EDEN BİR MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞIDIR. BU ÇAĞDAŞ, BU MODERN, BU EVRENSEL, BU TÜRK İNSANINA VE İNSANLIĞA REFAH VE MUTLULUK GETİREN BİR MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞIDIR.

 

       GÜNÜMÜZDE ÜLKEMİZDE TÜRK ADINI VERDİĞİMİZ ETNİK VE KÜLTÜREL KİMLİĞİN YANINDA KENDİNE GÜRCÜ, ÇERKES, POMAK, BOŞNAK, KÜRT VE ARNAVUT ADINI VEREN ETNİK VE KÜLTÜREL KİMLİĞE MENSUP İNSANLAR DA YAŞAMAKTADIR. BU İNSANLARIN BÜYÜK BİR KISMI ÇOK FARKLI COĞRAFYALARDA KENDİLERİNE YAPILAN ZULÜMDEN ANADOLU TOPRAĞINA VE TÜRK İNSANININ ENGİN HOŞGÖRÜSÜNE SIĞINMIŞLARDIR. TÜRK İNSANIYLA, KÜLTÜRÜYLE KAYNAŞMIŞ ET VE TIRNAK OLMUŞLARDIR. BÜTÜN BU ETNİK ALT KİMLİKLERİN KAYNAŞMASI FOLKLORÜMÜZÜ, TÜRKÜLERİMİZİ, YEMEKLERİMİZİ, YAŞAM TARZIMIZI, KISACA KÜLTÜRÜMÜZÜ RENKLENDİRMİŞ VE ZENGİNLEŞTİRMİŞTİR. BU ZENGİNLİK TÜRK MİLLİYETÇİLİĞİ ADINI VERDİĞİMİZ BİR ÜST KİMLİĞİ OLUŞTURMUŞTUR. GÜNÜMÜZDE BU ALT KİMLİKLERDEN HERHANGİ BİRİ KENDİ KİMLİĞİYLE GURUR DUYMAKTA ANCAK KENDİNİ AYNI ZAMANDA TÜRK MİLLETİNİN BİR EVLADI OLARAK GÖRMEKTE, TÜRK MİLLETİ İÇİN ÇALIŞMAKTA VE GEREKİRSE MENSUP OLDUĞU TÜRK MİLLETİ İÇİN CANINI VERMEKTEDİR.

 

       TÜRK TOPLUMUNUN BU YAPISINI, GÜNÜMÜZDE MOZAİĞE BENZETENLER VARDIR. MOZAİK BİRBİRİNDEN, TAMAMEN FARKLI PARÇALARDAN OLUŞTURULAN, OLUŞTURULMAYA ÇALIŞILAN BİR BÜTÜNDÜR. MOZAİK TOPLUM VE DEVLETLERE EN GÜZEL ÖRNEK AVUSTURYA – MACARİSTAN İMPARATORLUĞUDUR. BU İMPARATORLUKTA AVUSTURYALILAR, MACARLAR, ÇEKLER, SLOVAKLAR, ROMENLER, ULAHLAR, BOŞNAKLAR, SLOVENLER, HIRVATLAR VE POLONYALILAR AYRI AYRI COĞRAFYALARDA, AYRI DİLLERDE VE AYRI KÜLTÜRLERDE YAŞAMAKTAYDI. BU TOPLULUKLARIN HER BİRİ BİR DİĞERİNİ REDDEDİYOR VE NEFRET EDİYORDU. İMPARATORLUĞUN DEMİR YUMRUĞU ALTINDA BİR DEVLET BAYRAĞI ALTINDA YAŞIYORLARDI VE TAM BİR MOZAİK OLUŞTURUYORLARDI. ÜNLÜ ÇEK YAZAR YAROSLAV HASEK “ARSLAN ASKER ŞVYAK” ADLI ROMANINDA BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞINDA BİR AVUSTURYALI ALAY KOMUTANIN EMRİNDEKİ MACAR, ÇEK, SLOVAK VE AVUSTURYALILARDAN AYRI AYRI OLUŞTUREULMUŞ BÖLÜKLERİN BİRİBİRLERİNİN DİLLERİNİ ANLAMADIKLARI İÇİN   ARALARINDAKİ “İLETİŞİM KOPUKLUĞU NEDENİYLE RUSLAR KARŞISINDA KENDİ TABİRİYLE NASIL SOPA YEDİKLERİNİ” BİR KARA MİZAH ŞEKLİNDE ANLATIRKEN ASLINDA BU MOZAİK YAPININ ÇARPIKLIKLARINI SERGİLEMEKTEDİR.

 

       TÜRK MİLLETİNİ MOZAİK OLARAK NİTELEMEK, ANCAK BU MİLLETİ PARÇALAMAK NİYETİNDE OLAN KİŞİ VE ÇEVRELERİN ZORLAMASIDIR. AYNI COĞRAFYADA YAŞAYAN, AYNI DİLİ KONUŞAN, AYNI KÜLTÜRÜ PAYLAŞAN, BİRLİKTE SEVİNEN BİRLİKTE ÜZÜLEN, BİRBİRİYLE EVLİLİK YOLUYLA TAMAMEN KAYNAŞMIŞ BİR MİLLETİ MOZAİK GİBİ GÖRÜP PARÇALAMAYA ÇALIŞMAK HÜSRANLA SONUÇLANACAK BOŞA BİR GAYRETTİR. TÜRK MİLLETİ, UNUYLA, YAĞIYLA, ŞEKERİYLE, SÜTÜYLE, FISTIĞIYLA VATAN ADI VERİLEN OCAĞIN ÜZERİNDE, TARİH ADI VERİLEN ATEŞTE PİŞMİŞ, ENFES BİR UN HELVASIDIR.

 

       ÜLKEMİZDE VAROLAN ETNİK ALT KİMLİKLER ÜZERİNDE ZAMAN ZAMAN BAZI OYUNLAR OYNANMAYA ÇALIŞILMIŞTIR. ETNİK KİMLİKLERE IRKÇILIK NOSYONU YÜKLENMEYE ÇALIŞILMIŞTIR. BU TÜR FAALİYETLERİN ANA AMACI TÜRK MİLLETİNİ VE DEVLETİNİ PARÇALAYARAK MENFAAT TEMİN ETMEKTİR.

 

       TÜRK MİLLİYETÇİLİĞİNİ İNSAN VÜCUDUNA VE ETNİK ALT KİMLİKLERİ DE BU VÜCUDUN ORGANLARINA BENZETEBİLİRİZ. VÜCUDUN HER ORGANI BEDENİN YAŞAMASI İÇİN HAYATI ÖNEME SAHİPTİR. BU VÜCUDUN HERHANGİ BİR ORGANINDA ÖRNEĞİN MİDENİN BİR BÖLÜMÜNDE KANSER TEŞHİS EDİLMİŞSE VE BU KANSER TEDAVİ EDİLMEZSE KANSER DİĞER ORGANLARA DA ATLAMA YAPAR VE BEDENİN ÖLÜMÜNE YOL AÇAR. BÖYLE BİR HASTALIĞIN İKİ TEDAVİ YÖNTEMİ VARDIR. BİRİNCİSİ İLAÇ TEDAVİSİ, İKİNCİSİ İSE CERRAHİ MÜDAHALEDİR. İLAÇ TEDAVİSİ BÖYLE BİR HASTALIKTA KESİN ÇÖZÜM DEĞİLDİR VE BEDENİN ÖLÜMÜNE YOL AÇAR. CERRAHİ TEDAVİ İSE HASTALIĞIN KESİN ÇÖZÜMÜDÜR, HEM ORGAN    HEM DE BEDEN BU HASTALIKTAN KURTULUR.

 

       BEDENİMİZİN YANİ TÜRK MİLLİYETÇİLİĞİN BU TÜR HASTALIKLARLA KARŞILAŞMAMASI İÇİN ATATÜRK’ÜN, ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ’NİN VE ATATÜRKÇÜ MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞININ MİLLETİMİZE TAM OLARAK BENİMSETİLMESİ VE BİR YAŞAM BİÇİMİ HALİNE GETİRİLMESİNİN GEREKLİLİĞİ VE ZORUNLUĞU SON YILLARDA YAŞADIĞIMIZ ACI TECRÜBELERLE DAHA İYİ ANLAŞILMAKTADIR.

 

4.      4.      4.      4.      ULUSLAR ARASI PLANDA MİLLİYETÇİLİK

 

       FRANSIZ İHTİLALİ İLE BİRLİKTE DEVLET SİSTEMLERİNİ ETKİLEMEYE BAŞLAYAN MİLLİYETÇİLİK AKIMI MOZAİK DEVLET YAPILARININ ÇÖZÜLMESİNE VE “ULUS DEVLET” ADINI VERDİĞİMİZ ÇAĞDAŞ DEVLET YAPILARINA GEÇİLMESİNE YOL AÇMIŞTIR.

 

       ORTAYA ÇIKTIĞI ANDAN İTİBAREN MİLLİYETÇİLİK İKİ AYRI KATEGORİDE GELİŞMİŞTİR. BUNLARDAN BİRİNCİSİ “IRKÇI MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞI” İKİNCİSİ İSE MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞININ EN GELİŞMİŞ ŞEKLİ OLAN “KÜLTÜR MİLLİYETÇİLİĞİ” DİR.

 

       IRKÇI MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞI, IRK ÜSTÜNLÜĞÜ PRENSİBİNE DAYANIR. BİR IRKI DİĞER IRK VE SOYLARDAN ÜSTÜN GÖRÜR. ÜSTÜNLÜĞÜNÜ KABUL ETTİRMEK İÇİN DİĞER IRK VE SOYLARA MENSUP OLAN İNSANLARA BASKI YAPAR TARİH BOYUNCA  BU BASKI UYGULAMALARI SONUCU İNSANLIĞA KAN, GÖZYAŞI VE YIKIM GETİRMİŞTİR.

 

       BU ANLAYIŞA EN GÜZEL ÖRNEK; NAZİ ALMANYASININ YAPTIĞI UYGULAMALARDIR. ALMAN IRKININ ÜSTÜNLÜĞÜNÜ SAVUNAN NASYONEL SOSYALİST PARTİ VE LİDERİ ADOLF HİTLER, 1933 YILINDA YAPILAN SEÇİMLE İKTİDARA GELMİŞ VE İLK İŞ OLARAK DEMOKRASİYİ ORTADAN KALDIRARAK KENDİ DİKTATÖRLÜĞÜNÜ KURMUŞTUR. ARDINDAN HIZLI BİR SİLAHLANMAYA GİDEREK AVRUPADA ALTERNATİF BİR GÜÇ HALİNE GELMİŞTİR. ÖNCE AVUSTURYAYI KENDİ TOPRAKLARINA KATMIŞ, ARDINDAN POLONYA, ÇEKESLOVAKYA VE ROMANYA AYNI AKIBETLE KARŞILAŞMIŞTIR. İKİNCİ DÜNYA SAVAŞININ BAŞLAMASIYLA BU SAYI GİDEREK ARTMIŞTIR.

 

       HİTLER BİR TARAFTAN ALMAN IRKININ ÜSTÜNLÜĞÜNÜ SAVAŞ MEYDANLARINDA İSPATLAMAYA ÇALIŞIRKEN, DİĞER TARAFTAN GEREK ALMANYA’DA GEREKSE İŞGAL EDİLEN ÜLKELERDEKİ YAHUDİ VE ÇİNGENELERİ, ALMAN IRKININ EN BÜYÜK YOZLAŞTIRICILARI OLARAK GÖREREK BİRER  BİRER TOPLAMA KAMPLARINA SÜRMÜŞ ARDINDAN KREMATORYUM ADI VERİLEN YOKETME FABRİKALARINDA BU İNSANLARI SİSTEMLİ BİR ŞEKİLDE ÖLDÜRTMÜŞTÜR.

       HİTLER BUNUNLA DA YETİNMEYEREK SÖZDE BİLİM ADAMLARI ARACILIĞIYLA BU İNSANLAR ÜZERİNDE BİLİMSEL DENEYLER YAPMIŞ VE KOBAY OLARAK KULLANMIŞTIR.

 

       ALMAN BİLİM ADAMLARI KLASİK BİR ALMAN PROTOTİPİ TESPİT ETMİŞ VE BU PROTOTİPE UYGUN BİR ALMAN IRKI YETİŞTİRMEK AMACIYLA İNSAN ÜRETEN ÇİFTLİKLER KURMAYI PLANLAMIŞ ANCAK YENİLGİYE UĞRAYINCA BU PROJELERİNİ HAYATA GEÇİREMEMİŞLERDİR.

 

       HİTLER’İN IRKÇI MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞI İKİNCİ DÜNYA SAVAŞI’NIN SEBEBİ OLMUŞ VE 35 MİLYON İNSANIN ÖLÜMÜYLE SONUÇLANMIŞTIR. MİLYONLARCA YAHUDİ VE ÇİNGENE KREMATORYUMLARDA İMHA EDİLMİŞTİR. HİTLER TARİH BOYUNCA İNSANIN İNSANA YAPTIĞI EZİYETİ DORUK NOKTASINA ÇIKARMIŞTIR.

 

       IRKÇI MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞINA BİR DİĞER ÖRNEK OLARAK YUGOSLAVYA’YI VEREBİLİRİZ. BALKANLARDA CEREYAN EDEN BU OLAY IRKÇI MİLLİYETÇİLİĞİN İLERİ BİR BOYUTU OLAN MİKRO MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞIDIR. MİKRO MİLLİYETÇİLİK, SOY DIŞINDA DİNSEL MEZHEPSEL VEYA BAZI FARKLI ÖZELLİKLER NEDENİYLE İNSANLARIN AYRIŞTIRILMASIDIR.

 

       ESKİ YUGOSLAVYA’YI OLUŞTURAN TOPLULUKLARIN BÜYÜK BİR KISMI SLAV IRKINDAN GELMEKTEDİR. ZATEN DEVLETİN ADI OLAN YUGO-SLAVYA; GÜNEY SLAVLARI DEMEKTİR. SLAVLARIN ORTODOKS OLANLARINA SIRP, KATOLİK OLANLARINA HIRVAT, PROTESTAN OLANLARINA SLOVEN VE MÜSLÜMAN OLANLARINA BOŞNAK ADI VERİLMİŞTİR. TARİH BOYUNCA DİNSEL VE MEZHEPSEL FARKLILIKLAR, LEHÇE FARKLARIYLA AYNI DİLİ KONUŞAN, AYNI KÜLTÜRE SAHİP BU İNSANLAR BİR BİRİNDEN AYRIŞMIŞ VE MİKRO MİLLETLER HALİNE DÖNÜŞMÜŞTÜR.

 

       KENDİ DE BİR SIRP OLAN MAREŞAL TİTO, YAPAY DA OLSA BU İNSANLARI ÖZERK CUMHURİYETLER HALİNDE BİRLEŞTİRMİŞ, ANCAK TİTO’NUN ÖLÜMÜYLE BU BİRLİK ÇATIRDAMAYA BAŞLAMIŞTIR. HIRVATİSTAN, SLOVENYA VE BOSNA-HERSEĞİN ARD ARDA BAĞIMSIZLIK İLAN ETMESİ İLE DEVLETİN EN KALABALIK UNSURU OLAN SIRPLAR IRKÇI LİDER MİLOSEVİÇ’İN YÖNLENDİRMESİYLE ÖNCE HIRVATİSTAN VE SLOVENYA YA ARDINDAN DA BOSNA-HERSEK’E SALDIRMIŞLARDIR. ALMANYA’NIN KORUMASI ALTINDAKİ HIRVATİSTAN VE SLOVENYAYA PEK BİR ŞEY YAPAMAMIŞLAR ANCAK KORUMASIZ BOSNA-HERSEK’TE TAM BİR KATLİAM YAPARAK YİRMİNCİ YÜZYILIN SON İNSANLIK DRAMINI SAHNEYE KOYMUŞLARDIR. ARDINDAN KOSOVADA AYNI OYUNLARI OYNAMAYA ÇALIŞMIŞLAR ANCAK NATO’NUN ETKİN MÜDAHALESİYLE DURDURULABİLMİŞLERDİR. HEM SIRPLAR HEMDE BOŞNAKLARCA TARAF TUTTUĞU GEREKÇESİYLE VATAN HAİNİ İLAN EDİLEN ÜNLÜ BESTECİ DRAGAN BREGOVİÇ’İN “BEN SIRPIM, EŞİM DE BOŞNAK BENİM ÇOCUĞUM BU ANLAMSIZ SAVAŞIN NERESİDE OLABİLİR Kİ” SÖZLERİ IRKÇI MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞININ YOLAÇTIĞI İNSANLIK DRAMINI EN GÜZEL ŞEKİLDE İFADE ETMEKTEDİR.

 

       MİLLİYETÇİLİĞİN BİR DİĞER UYGULAMA BİÇİMİ OLAN “KÜLTÜR MİLLİYETÇİLİĞİ” MİLLETLERİN EŞİTLİĞİ PRENSİBİ İLE BU MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞINI BENİMSEMİŞ OLAN DEVLET VE MİLLETLERE, DEMOKRATİK YÖNETİM İÇİNDE REFAH VE MUTLULUK GETİRMİŞTİR.

 

       BU ANLAYIŞA EN GÜZEL ÖRNEKLERDEN BİRİ İSVİÇRE’DİR. İSVİÇRE’DE HEM İTALYAN KÖKENLİ HEM ALMAN KÖKENLİ, HEM DE FRANSIZ KÖKENLİ İNSANLAR YAŞAMAKTADIR. ANCAK BU İNSANLAR FARKLILIKLARINI PARÇALAYICI BİR ETKEN OLARAK DEĞİL, KAYNAŞTIRICI, ZENGİNLEŞTİRİCİ BİR ETKEN OLARAK KULLANMIŞLARDIR. BU ÖZELLİKLERİNDEN ÖTÜRÜ ÜLKELERİNİN ADI OLAN SWİTZERLAND; BARIŞ ADASI ANLAMINA GELMEKTEDİR.

 

       GENE BU ÇERÇEVEDE BELÇİKADA FRANSIZ KÖKENLİ VALLONLARLA, ALMAN KÖKENLİ FLAMANLAR HER TÜRLÜ KIŞKIRTMA ALTINDA BİLE DEMOKRATİK YÖNETİM ALTINDA BARIŞ VE KARDEŞLİK İÇİNDE YAŞAMAKTADIRLAR.

 

       AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ DE BU ANLAYIŞIN UYGULANDIĞI ÜLKELERE GÜZEL BİR ÖRNEKTİR. İKİ YÜZYILLIK BİR GEÇMİŞİNE VE BARINDIRDIĞI BİR ÇOK ETNİK ÖZELLİĞE RAĞMEN, BU ETNİK ÖZELLİKLERİ BİR AYRIMCILIK UNSURU DEĞİL, MOTİVE EDİCİ ÖZELLİK OLARAK GÖREN VE UYGULAYAN AMERİKA, FARKLI ETNİK KİMLİKLERE “AMERİKALILIK” BİLİNCİ AŞILAYARAK KÜLTÜR MİLLİYETÇİLİĞİNİN EN GÜZEL ÖRNEKLERİNDEN BİRİNİ VERMİŞ VE ÇAĞDAŞ BİR AMERİKAN MİLLETİ YARATMIŞTIR.

 

       HER TÜRLÜ KIŞKIRTMALARA VE ÇEKİLEN ACILARA RAĞMEN TÜRKİYE CUMHURİYETİ, ATATÜRKÇÜ MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞI İLE ÇAĞDAŞ VE MODERN BİR TÜRK MİLLETİ YARATMIŞTIR. YARATILAN BU ORTAK KÜLTÜRLE İNSANLARIMIZ KAYNAŞMIŞ VE MİLLET OLMANIN BİLİNCİNE ULAŞMIŞTIR.

 

       YİRMİNCİ YÜZYIL, İKİ AYRI MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞININ ÇALTIŞTIĞI UYGULAMARA SAHNE OLMUŞTUR. IRKÇI MİLLİYETÇİLİK ANLAYIŞI İNSANLARI AYRIŞTIRMIŞ, BÖLMÜŞ, ÇATIŞMALARA, SAVAŞLARA VE İNSANLIK MEDENİYETİ’NİN ZEDELENMESİNE SEBEP OLMUŞTUR. KÜLTÜR MİLLİYETÇİLİĞİ İSE İNSANLARI KAYNAŞTIRMIŞ VE İNSANLIK İÇİN ÇIKIŞ NOKTASI REFAH VE MUTLULUĞU GETİRMİŞTİR. BU İKİ ANLAYIŞTAN KÜLTÜR MİLLİYETÇİLİĞİNİN GALİP ÇIKMASI 1920’Lİ YILLARDA “NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE” ÖZ DEYİŞİ İLE BU ANLAYIŞI TÜRK MİLLETİNE BENİMSETEN ATATÜRK’ÜN NE DENLİ UZAK GÖRÜŞLÜ OLDUĞUNUN VE BÖYLE BİR LİDERİ YARATAN TÜRK İNSANININDA DÜNYA İNSANLIK AİLESİ İÇİNDE NE DENLİ ŞANSLI OLDUĞUNUN GÖSTERGESİDİR. SÖZLERİMİ ORD.PROF.DR.REŞAT KAYNAR’IN SÖZLERİYLE BİTİRMEK İSTİYORUM “BİZİM NESLİMİZ ATATÜRK’Ü YAŞADI, ONUN YAPTIKLARINI GÖRDÜ. BİZDEN SONRA GELEN NESİLLER İSE ONUN ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ ADIYLA ORTAYA KOYDUĞU DÜŞÜNCE VE UYGULAMALARININ YERİNDELİĞİNİ VE HAKLILIĞINI YILLAR GEÇTİKÇE DAHA İYİ ANLAYACAK VE BÖYLE BİR ÖNDERE SAHİP OLMANIN HAKLI GURURUNU YAŞAYACAKLARDIR.”




Bu sayfa hakkında yorum ekle:
İsminiz:
E-mail adresiniz:
Mesajın:

Anketimize katılın...  
 

Bu siteyi nasıl buldunuz?
Çok iyi
İdare eder
Kötü
Ne sitesi yaa

(Sonucu göster)


 
Reklam  
   
Dost Siteler  
  MENACAM
BİZVEBİZİM
EFSANE KOMUTAN
OSMAN PAMUKOĞLU
 
Hit  
  www.osmanpamukoglu.com.tr  
Bugün  
   
Haberler  
   
=> Sen de ücretsiz bir internet sitesi kurmak ister misin? O zaman burayı tıkla! <=
MySpace Backgrounds @ HTML-Codes.com